2 Läs mer >>
Tillbaka i Sydney så började vi med att fira Australia Day, nationaldagen. Det är en stor dagsfest då man bland annat lyssnar på Triple J's Hottest 100 på radion, årets hundra bästa låtar som röstas fram. Det är vanligt med barbeque, strandhäng och pubhäng. I år var vädret ganska dåligt så vi möttes upp i Newtown, pimpade oss med lite australienfärg och körde en barrunda! Matt och Matt som är från Australien tyckte vi var lite pinsamma med allt vårt bling...

Australia Day

1 Läs mer >>
Sista stoppet på vår fantastiska resa var Auckland och besök hos Nicky som vi lärde känna när hon var på utbyte i Uppsala. Det var ett kärt återseende efter två år och kunde inte ha varit ett bättre avslut på resan. Vi bodde i hennes systers fina lägenhet med utsikt över hamnen och blev väl omhändertagna. På lördagen tog vi färjan till Waiheke Island och hade en heldag där med konstvandring längs vattnet, lunch på vingården och eftermiddagsdopp på en vacker strand. Vi fick träffa Nickys härliga kompisgäng och njöt av fantastisk väder, underbar natur och god mat. Våra tre veckor i Nya Zeeland är en av mina bästa resor någonsin!

Waiheke Island

4 Läs mer >>
Efter våra äventyr i Taupo och Rotorua hade vi två lugna dagar i Coromandel som är en halvö i norra Nya Zeeland. Vi bodde på ett litet mysigt hostel och åt färsk fisk, gick långa promenader och beundrade solnedgången. En av dagarna åkte vi på en utflykt till Hot water beach och Cathedral Cove. Vi hoppade på en guidad tur eftersom det var enklast sättet att ta sig dit från där vi bodde. Det visade sig att vi var de enda som hade bokat oss på turen så vi blev bästisar med guiden och hade en väldigt lyckad dag. Eftersom det bara var vi två så blev guiden även vår privata chaufför och fotograf. Han sa att vi var de bästa kunderna han haft och helt klart de snabbaste, han var väldigt imponerad av hur snabbt vi kunde gå.

Första stoppet var Hot water beach som är en strand som har varma ådror under marken så om man gräver på vissa ställen så kommer det upp kokhett vatten. Så poängen är att man gräver en liten värmepool som man sitter och badar i. Det blev en väldigt massa grävande eftersom vågorna sköljde bort sandväggarna hela tiden, som tur var så var vår privata guide väldigt stark och gjorde det mesta av jobbet. När vi plaskat klart så åkte vi vidare till Cathedral Cove som är en bergsklippa som är formad som en katedral. Stranden var jättefin och vi promenerade runt där lite tills det var dags att bli hemkörda igen. Guiden gav oss en stor kram och tackade för det trevliga sällskapet innan vi sa hejdå.

Coromandel

2 Läs mer >>
Sista stoppet på vår vistelse i Rotorua blev Hobbiton där Sagan om Ringen och Hobbitfilmerna spelats in. Det var som att kliva in i en liten sagovärld där allt var vackert, litet och mysigt. Det tog två år att bygga området som bara används för några minuter i varje film. Trädet över hobbit-hålet med den gröna dörren är en konstgjord ek med 200.000 handmålade löv. När alla löven enskilt satts fast så ansåg ressigören att de hade fel färg så alla 200.000 löven målades om i en annan grön nyans. Som ni förstår så var allting helt pefekt, in i minsta detalj.

Hobbiton

Efter Taupo blev vårt nästa mål den närliggande staden Rotorua som ligger på termisk mark. Vi åkte till Wai-O-Tapu och besökte Thermal Wonderland som var en park full av heta källor, bubblande gyttjepölar och sjöar i regnbågens alla färger från metaller och gaser. Rotorua är också känd för pruttlukten som kommer från alla gaser.

Thermal Wonderland

3 Läs mer >>
I Taupo mötte vi upp Oda och Erling som reser i motsatt riktning som oss genom Nya Zeeland. Tillsammans gick vi Tongariro Alpine Crossing som är en 8h hajk genom ett vulkanområde som fortfarande är aktivt på vissa ställen. Naturen är något av det häftigaste jag har upplevt i hela mitt liv och jag är så glad att jag och Sofie fick tips om att göra crossingen av en kille på hostelet i Queenstown. Det var så värt att ändra vår reserutt för att få uppleva det. Naturen skiftade hela tiden och vi vandrade längs torkad lava, genom kratrar, upp på berg och förbi svavelsjöar. När vi kommit halvvägs så besteg vi Tongariro Summit och hade vår lunch på 1967m höjd. Det var en helt obeskrivlig känsla när man satt över molnen och hade en gigantisk vulkan framför sig. Höjdpunkterna förutom all underbar natur var alla mat- och fikapauser, sånt är också viktigt. Vi steg upp vid halv sex på morgonen för att åka bil till startpunkten så när vi kom i mål vid femtiden var vi ett gäng slagna hjältar, men som man säger i Norge, "ut på tur, aldrig sur". På kvällen firade vi med en rejäl stek och ett glas öl på restaurang.

Tongariro Alpine Cros...

2 Läs mer >>
Den andra dagen i Abel Tasman vaknade vi upp utvilade efter att ha vaggats till sömns i vår hostel-båt. Vi åt frukost tillsammans med de andra gästerna innan vi alla skildes åt och fortsatte våra äventyr. Jag och Sofie hade en 5h hajk framför oss. Vi gick lite fel, tog några avstickare och omgavs av fantastisk natur. Den vanliga vägen var ingen utmaning så vi tog oss an lite klättring för att komma till ett undangömt vattenfall. Att vi inte visste att den vägen skulle innehålla klättring är ju en annan sak. En fantastisk dag var det i alla fall och när vi äntligen nådde Bark Bay som var vårt slutmål så kröp vi fram och föll ihop i en hög på stranden, trötta, nöjda och stolta.

Abel Tasman: Dag 2

Efter regn och kyla i Franz Josef åkte vi på drömturen i nationalparken Abel Tasman. Det är garanterat en av de bästa grejerna vi har gjort här i Nya Zeeland och då har jag varit nöjd med allting vi gjort. Det var helt perfekt att paddla kayak där eftersom det inte var för mycket strömmar eller vågor och jag och Sofie var ett riktigt drömteam. Vi var så duktiga så guiden frågade om vi var vana paddlare och vi låg hela tiden i täten. Fast det var ju såklart ingen tävling. På kayakturen fick vi se sälar, vackra öar och stränder. Vid lunchtid parkerade vi på en ö och satt där och njöt av vår mat. Sen sa vi hejdå till guiden och fortsatte vår naturupplevelse på egen hand. Efter en timmes vandring kom vi fram till vårt hostel, som visade sig vara en båt. Det gjorde allting ännu bättre. Vi blev upphämtade av en jolle och sen spenderade vi resten av kvällen på båten med ett tjugotal andra gäster. Vi hoppade i vattnet från taket, simmade runt båten och fick nya vänner. På kvällen blev det barbeque, ett glas vin och en vacker solnedgång.

Abel Tasman: Dag 1

3 Läs mer >>

Pancake Rocks

Vi hade verkligen en fullspäckad, men fantastisk dag i Franz Josef. Vädret var inte det bästa men vi var mest glada att det inte regnade så att vi kunde göra det vi hade planerat. Efter en lång natts sömn började dagen med ridtur i regnskogen på förmiddagen, promenad upp till glaciären på eftermiddagen och avslutningsvis hot pools. Hela dagen var väldigt avkopplande och hästarna Shawnee och Borris var väldigt snälla. Shawnee ville mest äta alla giftiga växter i regnskogen medan Borris ville röra på sig lite som möjligt. Av Glaciären såg man inte så mycket på grund av all dimma men promenaden var vacker ändå. Vi gillade Franz Josef men det räckte med en dag. På kvällen var det gratis soppa och popcorn på hostelet så vi myste där med varsin bok.

Idag har vi suttit på bussen i 11h men det gick förvånansvärt bra med ganska många stopp på vägen, bland annat Pancake Rocks. Nu har vi precis kommit till vårt mysiga hostel Paradiso i Nelson och imorgon åker vi på 2-dagars kayak och hike i nationalparken Abel Tasman.

Franz Josef

2 Läs mer >>
Igår var vår sista kväll i Queenstown. Jag och Sofie gick ut tillsammans med Matt och Celine som vi lärt känna på vårt hostel. Efter en glass på berömda Patagonia så gick vi till en rooftopbar, spelade biljard och avslutade med tjurridning på baren Cowboys. En bra avslutning på en fantastisk vecka i Queenstown.

Imorse reste vi vidare och nu har vi precis checkat in på vårt hostel i Franz Josef. Det ösregnar ute så vi myser framför den öppna brasan och ska snart äta soppa. Imorgon ska vi förhoppningsvis få en skymt av glaciären och sen bada i hot pools.

Hejdå Queenstown

4 Läs mer >>
Igår tog jag och Sofie bussen ut till Gibbston Valley som är en väldigt känd vingård i området. Där hyrde vi cyklar och åkte på helt fantastiska cykelvägar längs floder, över broar och mellan vingårdar. Det var så vackert hela tiden så man kunde inte sluta säga, ååååh. Vid lunchtid så åkte vi tillbaka till Gibbston Valley där vi fick en fantastisk bricka med plockmat och tre olika viner att prova. Sen gick vi på en guidad tur i vinkällaren och fick prova ännu mer viner. Vinet på Gibbston var inte något av det bästa jag druckit men en av de mindre vingårdarna hade fantastiskt vin. Det berodde tydligen på att Gibbston har blivit ett så populärt turistmål så de säljer vinet så snabbt så att det inte hinner lagras. Avslutningsvis provade vi lite ostar och cyklade ännu mer. En helt fantastisk dag!