2 Läs mer >>

April, april.... Fast flyget blev faktiskt inställt men inte pågrund av kängrurur. Vi blev uppgraderade till ett bättre flyg och om en halvtimme lyfter planet mot sol, semester och nya upplevelser!

Flyg inställt

0 Läs mer >>
Igår bjöd Alexander To hem oss alla på en riktig kinesisk middag med hemmagjorda dumplings, nudelsoppa och kinesiskt te. Sofie ledde helt klart ligan i att göra fina dumplings och jag kan stolt säga att jag var bäst i kategorin fulast dumplings, men det smakade väldigt gott allihop. Sen sov jag över hos Sanna eftersom vårt flyg till Barriärrevet skulle gå klockan sex på morgonen. Sen fick vi ett mail om att det blev inställt, men mer om det i nästa inlägg...

Dumplingparty

Sunday Session

3 Läs mer >>
Igår gick jag, Matt, Sofie och Jack och såg Vance Joy spela på Enmore Theatre i Newtown. Redan i höstas pratade vi om att det vore så kul att se Vance spela någon gång under tiden vi är här i Australien och så fort det kom upp en spelning så bokade vi biljetter. Det var verkligen en av de bästa konserter jag varit på, så himla bra! Dessutom var lokalen väldigt mysig, en gammal teater med riktig retrokänsla.

Vance Joy

Igår så började jag och Matt dagen med en frukost på det nyöppnade caféet Anvil Coffee vid Kirribilli Wharf. Det var så himla gott så jag förstår att det var fullpackat fastän det ligger så undangömt. Efter frukosten tog vi färjan till Sydney harbour och jag fick äntligen utnyttjat min födelsedagspresent, en timmes speedboat runt Sydney. Det gick fort, var väldigt blött och riktigt roligt. Eller ja det var riktigt roligt tills jag började tänka på hajar... då blev det lite läskigt. Det kom dock inga hajar och allting slutade lyckligt med en lunch på Glenmore Hotel.

Speed-söndag

3 Läs mer >>

Last days of summer

2 Läs mer >>
Den sista dagen i Melbourne kunde inte ha varit bättre. Vi vaknade upp till strålande solsken och direkt efter frukost så åkte vi iväg på en liten roadtrip till Sorrento. Första stoppet var Brighton beachboxes vid stranden där Tess bor, små strandförråd som man kan köpa och designa som man vill. Så himla fina. Nästa stopp blev Tess familjs sommarhus i Sorrento och sen åkte vi och besökte alla fina stränder i området runtomkring. Vi avslutade med en fantastisk lunch på Portsea Hotel innan vi åkte hem för att göra oss redo för Geralds och Breannas inflyttningsfest. Det blev en lyckad kväll precis som allt annat på resan. Det var en riktig lyx att få bo hemma hos Tess och få uppleva så mycket fint. Jag är verkligen tacksam för att känna så många fina australiensare som tar med mig och Sofie på äventyr. Melbourne är en ny favorit och jag ser fram emot att snart åka tillbaka!

Melbourne: Del 3

1 Läs mer >>
På fredagen så utforskade jag och Sofie den södra delen av Melbourne. Vi kollade in St:Kilda och promenerade längs vattnet ända till South Melbourne Market. Vi kom fram lagom vid lunchtid vilket passade perfekt när hela marknaden var fylld med god mat... och sötsaker. Mätta och nöjda satte vi oss på en gratis spårvagn som guidade runt oss i stan och hoppade till sist av vid Melbourne Museum. Har man gått på ett museum har man turistat ordentligt. Vi såg utställningen om aboriginer som var jättefin. Sen stängde museumet och vi mötte upp Tess för middag och sen några glas vin i Richmond.

Melbourne: Del 2

Efter en långhelg i Melbourne kan jag konstatera att alla jag pratat med som har varit där ha rätt, det är verkligen en helt fantastisk stad! Jag och Sofie flög från Sydney till Melbourne onsdag kväll och vaknade upp i Tess familjs fina lägenhet på torsdag morgon. Eftersom Tess skulle jobba på dagen så åkte jag och Sofie in till stan  och mötte upp Felicia från Uppsala som bor i Melbourne just nu. Hon tog med oss på en stadsvandring och visade upp alla gränder med graffiti, hippa butiker och den vackra omgivningen längs ån som rinner genom staden. Vi åt en himmelsk lunch på mysiga Hardware Society och sen promenerade jag och Sofie runt och tittade i alla små, unika butiker. Vid middagstid mötte vi upp Tess och åt grillmat med familjen hemma hos dem i Brighton innan vi trötta efter en hel dags nya intryck somnade som små bebisgrisar.

Melbourne: Del 1

4 Läs mer >>
Ny lägenhet, nytt jobb och nya kurser. Ja nu är det full rulle igen och därför har bloggen fått bli lite lidande. Vi har inte hunnit ordna internet i lägenheten ännu och sedan vi fick den i fredags så har vi varit upptagna med socialt, skola, jobb och lägenhetsfix. Vi bor vid stranden, jag gillar verkligen mitt nya jobb och imorgon åker vi till Melbourne. Igår provade jag på klättring för första gången så det blir nog denna termins sport, riktigt roligt! Idag hade jag min första riktiga skoldag där jag blev indelad i riktigt bra arbetsgrupper och fått en pluggkompis som är aborigin. Det ser lovande ut för studierna också med andra ord. Jag får berätta mer om mitt nya jobb, visa bilder på lägenheten och berätta om allt annat roligt som händer en annan gång för nu ska jag gå hem och laga lasagne med Matt, äntligen har jag en ugn igen!

Utsikten från mitt fönster i nya lägenheten, ser ni havet?

Ny termin, nya äventy...

1 Läs mer >>
I lördags firade vi Mardi Gras här i Sydney. Vi googlade vad det egentligen innebär och Mardi Gras är alltså en fest inför fastan i påsk. I Sverige äter vi oss tjocka på semlor och i Sydney tittar man på en gayparad. Semlorna är ju godare men en fest fylld av kärlek och glädje är helt klart roligare. Hela Sydney sprack upp i regnbågens alla färger och det var folk överallt i stan. Vi började kvällen med middag på en vietnamesisk BYO-restaurang (bring your own alcohol) innan vi tittade på den gigantiska paraden som aldrig tog slut. Det var 10 000 som var med och gick i tåget och vi fick många svettiga kramar och mycket kärlek när vi hejade på.

Mardi Gras

Så var den första skolveckan över (tisdag) och jag kan njuta av helg fram tills nästa vecka. Jag, Sofie och Oda tog en morgonpromenad och efter lunch mötte jag upp Sanna för ett eftermiddagsdopp. Vi gick till det nya favoritstället McIvers Ladies Bath som är en klipp-pool för enbart kvinnor där man kan simma runt och bada utan starka strömmar eller vågor. Dessutom är det helt sandfritt vilket kan vara trevligt som omväxling.